Článok

Ochrana osobných údajov na internete: 7 tipov ako sa chrániť pred phishingom

ilustračný obrázok k článku: Ochrana osobných údajov na internete: 7 tipov ako sa chrániť pred phishingom

Bezpečnosť |

ikona autora článku

Andrej Ižold

Security Analyst

ilustračný obrázok k článku: Ochrana osobných údajov na internete: 7 tipov ako sa chrániť pred phishingom

„Prišla mi SMS o vianočnom balíku, chceli údaje o karte. Ale veď ja som si nič neobjednávala!“ Známa situácia, však? Práve počas Vianoc, keď nakupujeme online, sa zvyšuje riziko phishingových útokov. V tomto článku si vysvetlíme, ako rozoznať phishing a prečo je ochrana osobných údajov na internete dôležitá, aby ste si aj sviatky užili v pokoji a bezpečí.

V článku sa dozviete:

  • Čo je phishing?
  • Aké sú následky phishingového útoku?
  • Aké sú 3 najčastejšie taktiky phishingu?
  • 7 tipov, ako sa pred phishingovým útokom chrániť.
  • Čo robiť, ak ste naleteli?
  • Vianočný tip: Podcasty na tému phishingu.

Čo je phishing a ako dbať na ochranu osobných údajov na internete?

Phishing je pokus útočníka vydávajúceho sa za dôveryhodnú osobu alebo inštitúciu s cieľom neoprávnene získať vaše citlivé informácie a zneužiť ich vo svoj prospech. Môže ísť o heslá, údaje o kreditnej karte či čísla bankových účtov. Počas sviatkov sme zahltení online ponukami a zároveň aj menej opatrní. Podvodníci vedia, že chceme nákupy rýchlo vybaviť, a túto našu nepozornosť využívajú.

Ak natrafíte na podvod, ktorý sa týka našej spoločnosti, neváhajte a kontaktujte nás.

človek pri notebooku s platobnou kartou

Aké sú následky phishingového útoku?

Phishing môže mať vážne následky, ako napríklad:

  • strata finančných prostriedkov
  • krádež identity
  • nutnosť zmeny hesiel a zrušenia platobných kariet
  • zneužitie vašich údajov na ďalšie podvody alebo vydieranie

Tri najčastejšie taktiky phishingu

  1. Falošné telefonáty (vishing) a SMS správy (smishing) – príbehy o balíkoch či výhrach sú v predvianočnom období bežné. Dávajte si pozor na podozrivé SMS alebo hovory a nezdieľajte údaje o platobných kartách či osobné informácie.

Pozrite si naše video s 5 tipmi, ako sa nenechať nachytať cez telefón.

  1. Falošné webové stránky – podvodné e-shopy sú navrhnuté tak, aby vyzerali ako originál. Často ponúkajú „výhodné“ zľavy, ktoré sú príliš dobré na to, aby boli pravdivé. Nakupujte iba na dôveryhodných stránkach. A ak si ich dôveryhodnosťou nie ste istí, skúste si vyhľadať recenzie na konkrétny e-shop.
  2. Phishingové e-maily – e-maily môžu vyzerať ako od dôveryhodných obchodov či doručovateľských služieb. Pozor na podozrivé ponuky, nezaplatené faktúry či bezpečnostné výstrahy.

7 tipov, ako sa pred phishingom chrániť

  1. Ignorujte podozrivú komunikáciu – ak dostanete podozrivý e-mail alebo SMS, nereagujte a okamžite ju ukončite.
  2. Nezdieľajte osobné údaje cez SMS či e-mail – Nikdy neposkytujte svoje heslá ani údaje o platobných kartách.
  3. Pozor na odkazy – pri podozrivých odkazoch si ich najskôr overte pohybom myši bez klikania. Prehliadače zvyknú zobraziť skutočný cieľ odkazu v ľavom dolnom rohu.
  4. Skontrolujte identitu odosielateľa – pozorne si prezrite e-mailovú adresu, telefónne číslo a webovú stránku. Napríklad to môže byť adresa www.mircosoft.com namiesto správnej www.microsoft.com.
  5. Overte bezpečnosť stránky – skontrolujte indikátory bezpečnosti, ako je symbol zámku či adresa začínajúca https://.
  6. Používajte dvojfaktorovú autentifikáciu – táto dodatočná úroveň ochrany môže phishingové útoky účinne zneškodniť.
  7. Aktualizujte antivírusovú ochranu – spoľahlivý antivírus chráni pred mnohými hrozbami, najmä keď sa pravidelne aktualizuje. Vyskúšajte napríklad našu Online ochranu mobilného zariadeniaOnline ochranu PC.

Získajte Online ochranu aj mimo siete Orange

Zistiť viac
telefón v ruke

Čo robiť, ak ste naleteli?

Hlavne to nenechajte tak a konajte čo najskôr. Je niekoľko spôsobov ako a kde môžete phishing nahlásiť a ako situáciu rýchlo vyriešiť. Nahlásiť ju môžete:

  • banke - Požiadajte o zastavenie finančných transakcií a zablokovanie platobných kariet
  • polícii SR
  • spoločnosti, za ktorú sa útočník vydával
  • antiphishingovým organizáciám, na Slovensku napríklad OZ Preventista, ktorá sa špecializuje na boj s IT kriminalitou
  • podvodný e-mail možno nahlásiť ako phishing alebo spam. Napríklad v službe Gmail stačí kliknúť na symbol troch bodiek a vybrať možnosť „nahlásiť phishing“

Náš tip na Vianoce: Zaujíma vás téma phishingu, ale nemáte čas na čítanie? Vypočujte si podcasty o phishingu počas nákupov alebo cesty autom. Sviatky tak strávite informovane a bezpečne:


Zdieľaj cez:


fotografia autora článku

Andrej Ižold

Security Analyst

O autorovi:

Ako Senior Security Analyst sa zameriavam na analýzu hrozieb, implementáciu bezpečnostných opatrení, monitorovanie sieťových aktivít a vzdelávanie zamestnancov s cieľom ochrániť informačné systémy pred kybernetickými útokmi.

Mohlo by vás zaujímať

ilustračný obrázok k článku: Ako surfuje po internete nevidiaci človek? Technológie by mali slúžiť každému

Orange získal už piatykrát ocenenie za najlepšiu mobilnú sieť na Slovensku od nezávislej spoločnosti Commsquare. No byť najlepší neznamená len rýchle a spoľahlivé pripojenie. Znamená to aj vytvárať technológie dostupné pre všetkých – vrátane ľudí so zrakovým znevýhodnením.