Článok

Nezabúdajme, že za každým profilom je skutočný človek

ilustračný obrázok k článku

Iné |

ikona autora článku

Monika Petrus

CSR & reputation specialist

ilustračný obrázok k článku

Dnes je veľká časť komunikácie na internete. Práve tam sa stretávame so šikanou, ktorú sme sa naučili prehliadať alebo tolerovať. No čo, ak by sa to všetko odohrávalo aj v reálnom živote?

Influendcérky: Kyberšikana zasahuje aj našich blízkych

V Orangei sa dlhodobo venujeme téme bezpečnosti na internete. Vnímame narastajúci problém kyberšikany, ktorá sa netýka len priamych obetí, ale aj ich rodín a blízkych. Preto sme spustili kampaň Influendcérky, ktorá poukazuje na to, ako nenávistné komentáre a kyberšikana ovplyvňujú nielen samotné influencerky, ale aj ich rodičov a blízkych.

Na našej stránke beznastrah.online nájdete komplexné informácie o bezpečnosti na internete. Navyše sme pre vás pripravili 5 princípov správania sa na internete, ktorými by sme sa mali riadiť všetci, aby sme predišli bolesti, ktorú kyberšikana spôsobuje nielen priamym obetiam, ale aj ich rodinám.

1. Nezabudnite, že na druhej strane monitora je človek s emóciami

Pri komunikácii na internete často zabúdame, že na druhej strane sedí reálna osoba s reálnymi pocitmi. Človek, ktorý je niekoho synom alebo dcérou, matkou alebo otcom či babkou alebo dedkom.

Kyberšikana sa môže dotknúť každého z nás, nielen našich detí, ale aj našich rodičov či starých rodičov.

2. Nerobte nič, čo by ste nerobili v reálnom živote

Predstavte si, že idete po ulici a niekto cudzí na vás zakričí, aby ste sa neukazovali na verejnosti, lebo sa mu nepáči, ako vyzeráte. Okoloidúci by sa len prizerali, prípadne by tej neznámej osobe ukázali palec nahor a podporili jej názor.

V takomto svete asi nikto z nás žiť nechce. Našťastie, nič podobné sa na ulici tak často nevidí. Na internete máme pocit anonymity, ktorý nás môže viesť k mylnému presvedčeniu, že môžeme napísať všetko.

Skúste sa preto riadiť pravidlom, že to, čo by ste človeku nepovedali do očí, nenapíšete ani do komentára.

3. Ak váš negatívny komentár nie je konštruktívny, radšej ho nepublikujte

Ľudia spolu nesúhlasia, a to je v poriadku. Nezhody sa môžu týkať najmä citlivých tém, ako je náboženstvo, politika a podobne. Ak sa zapojíte do takejto diskusie, je dôležité rešpektovať, že niekto iný má rozdielny názor ako vy.

Ak sa chystáte napísať negatívny komentár, uistite sa, že je užitočný, slušný, nikoho neuráža a vaša kritika je konštruktívna.

Zistite, ako chrániť deti v online priestore

Viac info
rodina v objatí

4. Najskôr myslite, potom zdieľajte

Poznáte pravidlo piatich nádychov? Keď vás niečo alebo niekto nahnevá, päťkrát sa zhlboka nadýchnete a vydýchnete, aby ste nepovedali niečo, čo by ste mohli ľutovať. Skúste rovnaký princíp využiť aj na sociálnych sieťach a internete.

Zároveň si predtým, ako pošlete komentár, odpovedzte na 3 jednoduché otázky:

  • Ako by som sa cítil/cítila, keby niekto napísal niečo podobné mne?
  • Povedal/a by som to tej osobe, aj keby sme sa stretli vo výťahu?
  • Ak by som videl/a podobný komentár na mne blízku osobu, bol/a by som s tým v poriadku?

5. Odpúšťajte chyby iných

Už dávno sa naša spoločnosť neriadi heslom „oko za oko, zub za zub“. Chybovať je ľudské, o to viac odpúšťať. To, čo platilo v prvom princípe, platí pri všetkých.

Nezabúdajme, že na druhej strane obrazovky je skutočná osoba so skutočnými pocitmi. Snažme sa nešíriť nenávisť a rešpektovať sa navzájom.

Porozumieť online svetu môže byť náročné. No správať sa slušne dokáže každý. A práve preto sa aj my v Orangei snažíme edukovať a pomáhať všetkým, ktorí majú záujem byť lepšími ľuďmi. Navštívte našu stránku Bez nástrah online a zistite, ako chrániť seba, vaše deti a vašich blízkych v online priestore.


Zdieľaj cez:


fotografia autora článku

Monika Petrus

CSR & reputation specialist

O autorovi:

Vysokoškolské štúdium absolvovala na Ekonomickej univerzite v Bratislave, odbor ekonómia a manažment podniku. Už počas štúdia pracovala v bankovom sektore, kde zastrešovala marketingové aktivity, sponzoring, CSR a event manažment pre privátnu klientelu banky počas 8 rokov. Dočasne pôsobila ako account manažérka v digitálnej agentúre. V Orange Slovensko pôsobí od roku 2022, najskôr na pozícii advertising specialist s orientáciou na ATL a BTL kampane a od februára 2024 pomáha napĺňať poslanie Nadácie Orange ako CSR & reputation specialist.

Mohlo by vás zaujímať

ilustračný obrázok k článku

Predvianočný zhon sa premieta do všetkých oblastí nášho života – náhlime sa v práci, v domácnosti či v škole. Niekedy preto kúpiť darček na Vianoce odkladáme na poslednú chvíľu a dostávame sa do časovej tiesne. Ak ste sa v takejto situácii ocitli aj tento rok, máme pre vás niekoľko užitočných tipov.