Vyrástli už veľké dáta, aby nám prezradili múdre veci?

Vyrástli už veľké dáta, aby nám prezradili múdre veci?
Článok Technológie/SMART |

Hovorí sa, že kto má veľa informácií, ten aj veľa vie. No, nemusí to vždy pravda. Záleží najmä na kvalite a interpretácii, s ktorou si neporadí každý.

Hovorí sa, že kto má veľa informácií, ten aj veľa vie. No, nemusí to byť v každom prípade pravda. Asi by ma niektorí opravili, že ten, kto má veľa hodnotných informácií, ten vie veľa. O tomto tvrdení by sa tiež dalo polemizovať, lebo hodnota je relatívny pojem. Hodnota informácií spočíva v ich využití. (Veď hodnotným môže byť aj celkom málo informácii, napríklad 5 výherných čísiel lotérie). Keď som už spomenul množstvo informácií, objem je jedným z charakteristických čŕt tzv. BIG Data. Veď niekde sme už počuli, že "Všetci ľudia všetko vedia". Takže čím viac dát máme, tým lepšie. My ako mobilný operátor máme dát neúrekom, denne naplníme dátami 3,5 TB priestoru. Dáta sú zbierané s veľkou frekvenciou. Výsledná "jemná" štruktúra dát nám povolí mať presné informácie v požadovanom čase. Takže dáta sú pripravené pre analýzu na milimetrovom papieri a štvorčekový papier nechajme na piškvorky. Pre predstavu – každú sekundu spracovávame 30-40 tisíc správ. Máme rozmanité dáta, ktorých vhodná kombinácia zvyšuje ich spoločnú hodnotu. Ako príklad by som uviedol signalizačné dáta, zmeny lokality, volania, SMS, dátovú komunikáciu, topológiu siete, zákaznícke dáta.

"Disponujeme rozmanitými dátami, ktorých vhodná kombinácia zvyšuje ich spoločnú hodnotu."

BIG Data sú zaznamenané reálne dáta. Sú to tvrdé dáta, ktoré nesú jasnú informáciu. Systém ich zaznamená a uloží. Žiadna diskusia alebo "obkecanie" témy vysokoškolského študenta na skúške. Ich interpretácia je jednoznačná. Dáta vznikajú organicky, sú generované každodenným používaním mobilných zariadení. Nie sú potrebné žiadne špeciálne kroky od používateľov, aby sa dáta zaznamenali. Vzhľadom na to, že píšem o veľkých dátach mobilného operátora zostáva nám ešte jeden veľmi dôležitý krok pred využitím týchto dát. A tým je anonymizácia. Výsledkom analýz bude vždy správanie sa masy, prípadne segmentov v určitých situáciách alebo v časoch. Takže dáta nám vyrástli, už ich len nasypať do zázračnej krabičky ako je napríklad produkt Flux Vision, správne nimi potriasť, aby jednotlivé kúsky informácií padli na svoje miesto vo veľkom obrazci. Nie, nie je to puzzle, porovnal by som to skôr s obrázkovými kockami, lebo z tých istých dát vieme poskladať viac obrázkov. Ladislav Bors, propozičný manažér pre B2B inovácie, Orange Slovensko
ilustračný obrázok k článku: Počet kybernetických útokov narastá. Ako sa môžu firmy chrániť?

Počet kybernetických útokov narastá. Ako sa môžu firmy chrániť?

Video Bezpečnosť |

Kybernetické hrozby sa neustále menia a útočníci používajú čoraz sofistikovanejšie metódy na prekonanie bezpečnostných opatrení. Napriek tomu najmä obzvlášť zraniteľné menšie firmy na Slovensku stále podceňujú investície do ochrany svojich systémov. Vzhľadom na narastajúci počet kybernetických útokov je nevyhnutné, aby zaviedli efektívne opatrenia na ochranu svojich dát. Aké sú najväčšie dopady takýchto útokov a ako sa môžu firmy proti nim chrániť? Aké zmeny v kybernetickej bezpečnosti by mali firmy zaviesť, aby minimalizovali riziká? Ako do celého vstupuje umelá inteligencia? Toto všetko a ešte viac sa dozviete vo videorozhovore s naším kolegom Gabrielom Dzanom.

ilustračný obrázok k článku: Konektivita budúcnosti je tu: Čo prinesie 5G Standalone pre firmy?

Konektivita budúcnosti je tu: Čo prinesie 5G Standalone pre firmy?

Technológie/SMART |

Predstavte si budúcnosť, kde roboty vo fabrikách okamžite reagujú na zmenu objednávok, lekári operujú pacientov cez obrazovku bez rizika oneskorenia a obrovské priemyselné komplexy fungujú bez káblov – spoľahlivo a efektívne. Už si nemusíte len predstavovať. Táto budúcnosť je na Slovensku realitou vďaka technológii 5G Standalone (SA), ktorú Orange ako prvý prináša aj slovenským firmám pod názvom 5G+.

ilustračný obrázok k článku: Riešiť kybernetický útok reaktívne je neskoro

Riešiť kybernetický útok reaktívne je neskoro

Video Bezpečnosť |

Lukáš Urbanovský, marketingový manažér Orange Slovensko v rozhovore pre Techbox prezradil, ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi, ale aj ako sa vyhnúť stratám peňazí a dát. Vo videu sa tiež dozviete viac o trendoch ako AI, IoT, či kedy sa začať zaujímať o kyberbezpečnosť a ako Orange komplexne pristupuje k bezpečnosti od edukácie zamestnancov až po monitoring infraštruktúry.