Oplatí sa byť smart aj pri parkovaní? Prepočítavam...

„V nasledujúcom príbehu postavy, meno mesta a počítané dopady riešenia na výkon existujúceho parkovacieho systému mesta sú vymyslené, akákoľvek podobnosť so skutočnosťou je čisto náhodná.“
Milan, primátor mesta M, na jednom zasadnutí zastupiteľstva vyjadril svoje znepokojenie s parkovaním a premávkou áut v centre mesta: „Krásne sme prerobili centrum mesta, upravili sme park, vybudovali sme parkovacie miesta. Zaviedli sme platené parkovanie od 8:00 do 16:00 s možnosťou platby pomocou parkovacích automatov a SMS. Občas mestská polícia prejde a kontroluje autá – SMS platby máme v systéme, lístky z parkovacích automatov v parkujúcich autách za predným sklom. Bohužiaľ kapacita mestskej polície stačí na kontrolu parkujúcich v najlepšom prípade 2× denne. Mám pocit, že parkujúci to zneužívajú a strácame na výbere parkovného nemalé peniaze. Kapacity na parkovanie tu v centre máme dosť obmedzené, veľa áut sa tu po neúspešnom hľadaní miesta otáča a hľadá miesto niekde inde. Spôsobujú tak hluk a zápchy a výfukové plyny tiež neprospievajú obyvateľom, ktorí trávia čas v našom pestrofarebnom parku s lavičkami z agátového dreva.“
Jozef, šéf prevádzky mestských služieb, tiež vedúci skupiny Inovácie pre našich obyvateľov a zdatný bojovník s excelom, inšpirovaný Milanom otvoril svoj počítač a začal tvoriť: „Máme 100 parkovacích miest v centre mesta, na jednom parkovacom mieste sa vymieňajú v priemere 6 parkujúci, každý z nich parkuje v priemere 1 hodinu. Hodinová sadzba parkovania v meste je 1 peňažná jednotka (p.j.)...,“ a svoje myšlienky dal do tabuľky.
Počet parkovacích miest | 100 |
Počet parkovaní za deň na jedno miesto | 6 |
Priemerná dĺžka parkovania | 1 hod. |
Parkovné - cena/hod | 1 p.j. |
Pokuta za „čierne“ a nedovolené parkovanie | 30 p.j. |
Počet spoplatnených dní v mesiaci | 20 |
Jozef odhadoval, že asi 30 % parkujúcich to riskne a nezaplatí za parkovanie, a vzhľadom na periodicitu kontroly mestskou políciou z nich odhalia asi len 5 %. Hm, nič moc. Nasadenie senzorov a parkovacieho systému by určite pomohlo. Odradili by aspoň časť „odvážnych“ a mesto by tam posielalo políciu práve vtedy keď sa to „oplatí“. A svoje úvahy tiež dal do excelu.
pred | po | |
---|---|---|
Úspešnosť výberu parkovného | 70 % | 90 % |
Úspešnosť odhalenia „čierneho“ parkovania | 5 % | 50 % |
Predpoklady sú na svete, už len pár vzorcov a máme riešenie na Milanovo znepokojenie:
Počet platených parkovacích hodín za mesiac | 12000 | 12000 |
Príjem z parkovného po zohľadnení úspešnosti výberu | 8400 | 10800 |
Príjem z pokút za odhalené „čierne“ parkovania | 5400 | 18000 |
Ak sú Jozefove predpoklady a vzorce presné, tak máme výsledok.
Výpočty nám hovoria, že vďaka riešeniu by mesto zvýšilo výber parkovného o 2 400 p.j. mesačne, čo je až 24 p.j. na jedno parkovacie miesto. Nie je to zlé. Keď sú mesačné náklady na riešenie menšie, máme vyhrané.
Ale nárast o 12 600 p.j. z pokút? To sa mi nezdá. Veď aj parkujúci vedia počítať. Určite prídu na to, že sa im oplatí radšej zaplatiť parkovné a budú mestu zvyšovať príjem z riadneho parkovného ako platiť vysoké pokuty... Aspoň tí chytrejší.
Jozef vytlačil svoje tabuľky a išiel za Milanom. Milan za tabuľkou videl aj riešenie na ostatné veci, ktoré ho trápili: menej hluku a áut v centre mesta, čistejší vzduch a spokojnejších parkujúcich aj obyvateľov sediacich v parku na lavičkách z agátového dreva. A pozitívny „business case“? To je len bonus.
Mestské zastupiteľstvo mesta M sa na ďalšom zasadnutí rozhodlo vypísať tender na „Smart parking“ riešenie.
Milan, nezabudnite prizvať do tendra aj Orange. Riešenie Zaparkuj.to vás určite presvedčí.
Ladislav Bors, senior propozičný manažér pre B2B inovácie, Orange Slovensko
Počet kybernetických útokov narastá. Ako sa môžu firmy chrániť?
Kybernetické hrozby sa neustále menia a útočníci používajú čoraz sofistikovanejšie metódy na prekonanie bezpečnostných opatrení. Napriek tomu najmä obzvlášť zraniteľné menšie firmy na Slovensku stále podceňujú investície do ochrany svojich systémov. Vzhľadom na narastajúci počet kybernetických útokov je nevyhnutné, aby zaviedli efektívne opatrenia na ochranu svojich dát. Aké sú najväčšie dopady takýchto útokov a ako sa môžu firmy proti nim chrániť? Aké zmeny v kybernetickej bezpečnosti by mali firmy zaviesť, aby minimalizovali riziká? Ako do celého vstupuje umelá inteligencia? Toto všetko a ešte viac sa dozviete vo videorozhovore s naším kolegom Gabrielom Dzanom.

Konektivita budúcnosti je tu: Čo prinesie 5G Standalone pre firmy?
Predstavte si budúcnosť, kde roboty vo fabrikách okamžite reagujú na zmenu objednávok, lekári operujú pacientov cez obrazovku bez rizika oneskorenia a obrovské priemyselné komplexy fungujú bez káblov – spoľahlivo a efektívne. Už si nemusíte len predstavovať. Táto budúcnosť je na Slovensku realitou vďaka technológii 5G Standalone (SA), ktorú Orange ako prvý prináša aj slovenským firmám pod názvom 5G+.

Riešiť kybernetický útok reaktívne je neskoro
Lukáš Urbanovský, marketingový manažér Orange Slovensko v rozhovore pre Techbox prezradil, ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi, ale aj ako sa vyhnúť stratám peňazí a dát. Vo videu sa tiež dozviete viac o trendoch ako AI, IoT, či kedy sa začať zaujímať o kyberbezpečnosť a ako Orange komplexne pristupuje k bezpečnosti od edukácie zamestnancov až po monitoring infraštruktúry.