Aj na problémy s parkovaním existujú riešenia

Aj na problémy s parkovaním existujú riešenia
Článok Technológie/SMART |

Chtiac, nechtiac, väčšina z nás každý deň sadá do auta a pravidelne musí riešiť problém parkovania. Našťastie existujú aj "smart" riešenia, ktoré vedia byť veľmi nápomocné.

Presúvame sa. Musíme. Do práce, kvôli vybavovaniu potrebných vecí, berieme detí na krúžky, letíme za nákupmi alebo len tak za zábavou, oddychom. A na to, ako to robíme vplývajú rôzne faktory: infraštruktúra – ako napríklad vyspelá sieť pre alternatívnu dopravu, mestská hromadná doprava, efektívna a rýchla prímestská doprava, ale samozrejme, aj naša peňaženka a požiadavka komfortu. Naša ekonomická situácia sa kontinuálne zlepšuje, máme radi svoje pohodlie, potrebu obrátiť sa k zdravšiemu životnému štýlu či ekologickejším spôsobom života si mnohí ešte len pomaly začíname uvedomovať. Vyspelosť infraštruktúry, alternatívnej dopravy nám tiež nepraje. A tak každý deň sadáme do auta, aby sme sa dopravili, kam potrebujeme.

"Pribúda obytných projektov, no parkovacie miesta nie sú nafukovacie. Mať byt s vyhradeným parkovaním nie je samozrejmosť."

Na konci roka 2019 sa počet evidovaných osobných vozidiel na Slovensku priblížil k hranici 2,5 milióna. To je 1 milión viac ako v roku 2007, pred spustením zázračného "šrotovného". A teraz nejde len o to, že míňame pohonné hmoty, negatívne ovplyvňujeme životné prostredie v mestách, i celkovo, strácame more času pri nie práve ideálnych dopravných podmienkach. Okrem toho musíme všetky tie autá zaparkovať niekde v mestách, kde na voľných priestranstvách pribúdajú nové obytné projekty, často možno bez adekvátneho počtu parkovacích miest. U nás ešte stále nie je v móde to, čo vo vyspelých mestách – predávať byt jedine s parkovacím miestom. Nikoho nezaujíma, či máte auto alebo nie. Mestá si začínajú uvedomovať, že nežijeme v zázračnom cylindri kúzelníka, do ktorého sa zmestí 10 holubov, 5 zajacov a 3 veľké kytice ruží pre dámy sediace v prvom rade. Žijeme v limitovanom priestore a problém s narastajúcim počtom vozidiel musia riešiť. Parkovanie musí mať "nejaký systém". Veď vybudovanie a údržba parkoviska niečo stojí a  parkovacie miesta v centre mesta alebo pred úradmi nie sú na primárne to, aby obyvateľom ušetrili finančné prostriedky na nákup parkovacieho miesta k bytu.

"Parkovanie nemusí byť každodenným dobrodružstvom. Pomocnú ruku podá smart parkovací systém."

Z parkovania v mestách sa v poslednom čase stáva dobrodružstvo. Nájdem voľné miesto blízko môjho cieľa a koľko za to vlastne zaplatím? Alebo zaparkujem trošku ďalej, prejdem sa, ale ušetrím? Dilema. Ale jedno je isté: keď idem na isto, nebudem krúžiť kým nájdem miesto, trošku aj mesto "vydýchne" od výfukových plynov môjho auta. Pod pojmom smart city okrem iného nájdeme aj rôzne riešenia na nasadenie a vynucovanie parkovacej politiky mesta. Jedným z riešení je napríklad aj Zaparkuj.to, ktoré priniesol Orange. Rýdzo slovenské riešenie vzniklo zo spolupráce Slovenskej technickej univerzity, Orangeu a firmy Unicorn. Pre mestá aj súkromné parkoviská prináša komplexný systém na riešenie parkovania. Údaje zo snímania obsadenosti parkovacích miest pomocou elektromagnetických senzorov alebo kamerového systému sa online zobrazujú v prehľadnej aplikácii. Takže parkujúci majú čerstvé informácie o voľných parkovacích miestach, aplikácia ich naviguje na najbližšie parkovisko. Nechýbajú ani informácie o cene, parkoviskách v okolí (samozrejme, s cenami) či pohodlné platby priamo z aplikácie cez SMS alebo bankovú kartu. Pred vypršaním zaplateného času parkovania príde notifikačná SMS. Aj v meste tak môžete zažiť parkovanie bez nepríjemného prekvapenia na začiatku či na konci. Mesto alebo prevádzkovateľ parkoviska si tiež prídu na svoje. Dostanú sa k podrobným informáciám o parkovaní, a to až na úroveň parkovacieho miesta. Notifikácie o prekročení parkovacích časov (zaplatených aj zadarmo) sú samozrejmosťou a prevádzkovateľ vie pomocou nasnímania evidenčného čísla vozidla identifikovať "parkujúcich na čierno" priamo na mieste cez mobilnú aplikáciu. Riešenie zabezpečí aj komplexný servis ohľadom výberu parkovného. Ladislav Bors, propozičný manažér pre B2B inovácie, Orange Slovensko
ilustračný obrázok k článku: Počet kybernetických útokov narastá. Ako sa môžu firmy chrániť?

Počet kybernetických útokov narastá. Ako sa môžu firmy chrániť?

Video Bezpečnosť |

Kybernetické hrozby sa neustále menia a útočníci používajú čoraz sofistikovanejšie metódy na prekonanie bezpečnostných opatrení. Napriek tomu najmä obzvlášť zraniteľné menšie firmy na Slovensku stále podceňujú investície do ochrany svojich systémov. Vzhľadom na narastajúci počet kybernetických útokov je nevyhnutné, aby zaviedli efektívne opatrenia na ochranu svojich dát. Aké sú najväčšie dopady takýchto útokov a ako sa môžu firmy proti nim chrániť? Aké zmeny v kybernetickej bezpečnosti by mali firmy zaviesť, aby minimalizovali riziká? Ako do celého vstupuje umelá inteligencia? Toto všetko a ešte viac sa dozviete vo videorozhovore s naším kolegom Gabrielom Dzanom.

ilustračný obrázok k článku: Konektivita budúcnosti je tu: Čo prinesie 5G Standalone pre firmy?

Konektivita budúcnosti je tu: Čo prinesie 5G Standalone pre firmy?

Technológie/SMART |

Predstavte si budúcnosť, kde roboty vo fabrikách okamžite reagujú na zmenu objednávok, lekári operujú pacientov cez obrazovku bez rizika oneskorenia a obrovské priemyselné komplexy fungujú bez káblov – spoľahlivo a efektívne. Už si nemusíte len predstavovať. Táto budúcnosť je na Slovensku realitou vďaka technológii 5G Standalone (SA), ktorú Orange ako prvý prináša aj slovenským firmám pod názvom 5G+.

ilustračný obrázok k článku: Riešiť kybernetický útok reaktívne je neskoro

Riešiť kybernetický útok reaktívne je neskoro

Video Bezpečnosť |

Lukáš Urbanovský, marketingový manažér Orange Slovensko v rozhovore pre Techbox prezradil, ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi, ale aj ako sa vyhnúť stratám peňazí a dát. Vo videu sa tiež dozviete viac o trendoch ako AI, IoT, či kedy sa začať zaujímať o kyberbezpečnosť a ako Orange komplexne pristupuje k bezpečnosti od edukácie zamestnancov až po monitoring infraštruktúry.